Referat

Ordinær generalforsamling på Naturskolen ved Hald, Ravnsbjergvej 71, 8800 Viborg
Tirsdag den 06. marts 2018 kl. 19:30.

Dagsorden
1.       Valg af dirigent
2.       Valg af protokolfører
3.       Beretning
4.       Regnskab
5.       Indkomne forslag (indsendes senest 7 dage før til bestyrelsen)
6.       Kontingentfastsættelse
7.       Valg af formand (Egon Nielsen udtræder)
8.       Valg af kasserer (Kaj Vestergaard modtager genvalg)
9.       Valg af bestyrelsesmedlemmer:  2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år. (Jens Aage Sandbjerg modtager genvalg)  1 bestyrelsesmedlem for 1 år.
10.   Valg af 2 suppleanter
11.   Valg af revisor
12.   Valg af revisorsuppleant
13.   Eventuelt

Ad 1. Valg af dirigent
Ejgil Gørup Christiansen blev valgt til dirigent.
Dirigenten kunne konstatere, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt ifølge Bådelaugets vedtægter og derfor beslutningsdygtig. 16 personer var mødt frem til generalforsamlingen.

Ad 2. Valg af protokolfører
Inge Busk blev valgt, som protokolfører. Preben Almind og Knud Jensen blev valgt til stemmetællere.

Ad 3. Beretning
Formandens beretning 06.03.2018.
Beretning generalforsamling HSBL 2018.
Vi har i det forløbne år måttet sige farvel til 2 bestyrelsesmedlemmer:
Niels Buus har pga. sit helbred sagt fra overfor bestyrelsesarbejdet. Vi har ønsket Niels god vind fremover, og jeg vil gerne her sige tak for hans indsats i bestyrelsen og ikke mindst for hans forsøg på at skabe noget nyt med hans arrangement med musik-sang,- og snak i Humlehuset. Ren råhygge!
Kjeld Ammitzbøll har her i foråret sagt fra overfor bestyrelsesarbejdet pga. stort arbejdspres i hans forretning. Også tak for indsatsen til Kjeld.

Hjemmesiden.
M.h.t. hjemmesiden skal jeg beklage, at jeg ikke har formået at samle op på etableringen af en fast kontakt mellem Jens Martin Larsen, som har hjulpet os med oprettelsen af den nye hjemmeside, og bestyrelsessuppleant Thomas Haagensen. Dels gik der noget tid før Jens Martin havde tid, dels har jeg ligget lidt underdrejet, da Jens Martin kunne. Jens Martin vil gerne sætte Thomas ind i arbejdet med vedligehold af siden, så det er en opgave for den nye bestyrelse efter generalforsamlingen.

Vandløbsvedligeholdelse.
Vandløbsvedligeholdelsen er gået godt ikke mindst pga. den hjælp, der er etableret med Fiskeriforeningen i Viborg.
I forbindelse med dette samarbejde har Fiskeriforeningen oprettet en slags logbog over arbejdet med vandløbene, hvor der kan indlægges oplysninger om arbejdet med de enkelte vandløb.
Det er jo i sig selv en god ide at få registreret, hvad det er vi går og laver.
Men jeg tror vi i Bådelauget skal forsøge at få genfundet det tidligere samarbejde og fællesskab omkring vandløbsvedligeholdelsen, så vi ikke går rundt som enkeltpersoner ved de strækninger, vi vedligeholder.

Gydebanker.
Optælling af gydebanker viser en lille stigning i forhold til sidste sæson, hvor tallene var langt nede:
Dollerup bæk-systemet ligger i år på 47 stk. mod 36 stk. i 2017.
Gelbækken er på 14 stk. mod 3 stk. i 2017.
På nuværende har jeg ikke tallet for Mostgård bæk.
Der er imidlertid almindelig enighed om, at der er konstateret mindst 1 stk. gydebanke i Krobækken.
Der har været el-fisket i dele af systemet, og der er en god bestand af ørredyngel, hvor ørrederne gyder. (Jørn).
Der er igen i år blevet udsat 30.000 stk. åleyngel i søen.
Angående skarv-problematikken har der været afholdt møde d. 29. jan. 2018 på Fussingø med deltagelse af Naturstyrelsen Kronjylland, Miljøstyrelsen og DTU Aqua, hvor skarvproblematikken er blevet vendt i forhold til det store tryk skarven lægger på ørredbestanden i bl.a. Hald sø. Jens Aage Sandbjerg er tovholder på dette for Bådelauget.
Til slut vil jeg takke alle de, som på den ene eller anden vis har gjort en indsats for, at Bådelauget har kunnet fungere.
Fremtiden byder på mange spændende tiltag i forhold til vandløbenes og søens tilstand og funktion, og der vil Bådelauget være en uundværlig vagthund og medspiller.
Med håb om en god og udviklende debat, der kan sikre laugets fremtid.

Bemærkning til beretningen:
Jens Aage Sandbjerg foreslog, at der kommer en anden struktur på Bådelauget – forstået på den måde, at medlemmerne bør være sammen om at vedligeholde bækken. Han efterlyste mere sammenhold om opgaven. En tovholder kunne være at foretrække – en såkaldt ”Bæk-mand”, der kunne være den, der er kontakt til kommunen og andre offentlige myndigheder.
Jens Christensen ville gerne, om der kunne etableres en gruppe, der kunne fælde træer ved Mølledammen og andet vedligehold her.

Formandens beretning blev godkendt.

Ad 4. Regnskab
Kassereren, Kaj Vestergaard, gennemgik regnskabet. Dirigenten konstaterede, at originalen er behørigt underskrevet af hhv. kasserer og revisor.

Ad 5. Indkomne forslag
”Til
Hald Sø’s Bådelaug
Forslag til behandling på den ordinære generalforsamling 6. marts 2018
For at lette presset på de enkelte bestyrelsesmedlemmer og bestyrelsen som helhed foreslår jeg, at generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen til at invitere / inddrage personer udefra med særlig viden og /eller erfaring i forbindelse med konkrete opgaver af både praktisk og administrativ art. De pågældende kan, hvis det findes hensigtsmæssigt, deltage i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret, og selvfølgelig er det kun bestyrelsen, der kan træffe endelige og bindende beslutninger.
Derfor fremsætter jeg ovenstående forslag til behandling på generalforsamlingen.
Personlig tror jeg, at der blandt medlemmerne er en del personer med kvalifikationer indenfor de områder foreningen arbejder med, som gerne vil yde et bidrag og en indsats uden at de er bundet af det egentlige bestyrelsesarbejde.
Med venlig hilsen
Jørn Kristensen
Sendt på mail til formanden.”
Dirigenten konstaterede, at forslaget var rettidigt indsendt. Forslaget blev vedtaget.

Ad 6. Kontingentfastsættelse
Kontingentet er uændret.

Ad 7. Valg af formand
Hans Sandbjerg blev valgt til formand for 1 år.

Ad 8. Valg af kasserer
Per Busk blev valgt.

Ad 9. Valg af bestyrelsesmedlemmerJens Aage Sandbjerg og Thomas Haagensen blev valgt for 2 år.
Kaj Vestergaard blev valgt for 1 år.

Ad 10. Valg af 2 suppleanter
Kjeld F. Pedersen blev genvalgt. Jens Christensen blev valgt, som ny suppleant.

Ad 10. Valg af revisor
Preben Albin Petersen blev genvalgt.

Ad 11. Valg af revisorsuppleant
Per Madsen blev genvalgt.

Ad 12. Eventuelt
Jens Aage Sandbjerg kunne oplyse, at der snarligt kommer en status vedrørende skarven fra mødet med Miljøstyrelsen etc. den 29. januar 2018.
Flere på generalforsamlingen sagde, at de gerne ville deltage i vandløbsarbejdet.
Det blev foreslået, at gydebanker kommer på web-siden http://hsbldk.blogspot.dk/
Den afgående formand fik en opmærksomhed fra foreningen i forbindelse med hans fratræden og en stor tak for indsatsen.
Dirigenten takkede for hyggeligt samvær.

Referat 15-03-2018

Dirigent Ejgil Gørup Christiansen


-----------------------------

Ordinær generalforsamling på Naturskolen ved Hald, Ravnsbjergvej 71, 8800 Viborg
Tirsdag den 28. februar 2017 kl. 19:30.
Dagsorden
  1. Valg af dirigent
  2. Valg af protokolfører
  3. Beretning
  4. Regnskab
  5. Indkomne forslag (indsendes senest 7 dage før til bestyrelsen)
  6. Kontingentfastsættelse
  7. Valg af formand (Egon Nielsen modtager genvalg)
  8. Valg af 1 bestyrelsesmedlem (Niels Buus modtager genvalg)
  9. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter (Kjeld F. Pedersen modtager genvalg)
  10. Valg af revisor (Preben Albin Petersen modtager genvalg)
  11. Valg af revisorsuppleant (Per Madsen modtager genvalg)
  12. Eventuelt

Ad 1. Valg af dirigent
Hans blev valgt til dirigent. Det kunne konstateres, at 19 personer var mødt frem til generalforsamlingen.
Ad 2. Valg af protokolfører
Inge Busk blev valgt, som protokolfører.
Ad 3. Beretning
Formandens beretning 28.02.2017
Først skal jeg oplyse at Per Højvang er udtrådt af bestyrelsen og Kjeld Ammitzbøll er som suppleant indtrådt i bestyrelsen. Per har gennem noget tid haft helbredsmæssige problemer og ønskede på den baggrund at udtræde af bestyrelsen, men vil gerne genoptage arbejde for lauget når han er klar. Vi har ønsket Per al mulig held og lykke med helbredet og vi ser frem til at se ham på mærkerne igen.
Dialogmøder
Vi har det forløbne år afholdt 2 såkaldte dialogmøder med henholdsvis Steen Bonne Rasmussen, Naturstyrelsen og Viborg Kommunes afdeling for Natur og Vand ved Rolf Christiansen og Ole Borg Christensen, fra bådelauget deltog bestyrelsesmedlemmer og å-folk.
Steen Bonne Rasmussen, Naturstyrelsen
På mødet med Steen Bonne gik debatten naturligvis på området omkring vandløbsvedligeholdelse, hegning m.m. På mødet fremlagde Søren Bak sammen med Erik Jønsson et forslag til opgradering af Mostgård Bæk med hensyn til gydebanker herunder tilførsel af mere gydegrus og større sten for fiskeskjul, ligeledes blev der i forslaget foreslået forbedringer af drikkested så hestene ikke kan gå i bækken når de benytter drikkestedet. Steen Bonne underskrev erklæring på tilladelse til bådelauget om at måtte arbejde videre med forslaget, der så senere skal forelægges Viborg Kommune.
Mødet med Steen Bonne endte ud i en løsere snak om skarvproblematikken i søen og hvilke muligheder vi har for at forbedre situationen med de alt for mange skarv. En af forslagene kunne være at skabe plads til havørnen, der har vist sig at have en god regulerende indflydelse på skarvbestanden.
Viborg Kommunes afdeling for Natur og Vand
På mødet med Viborg Kommune, Natur og Vand på Viborg Rådhus blev førnævnte forslag til forbedringer af forholdene i Mostgård Bæk også diskuteret. Viborg Kommune skal give tilladelse til at bådelauget fører forslagene ud i livet. Bådelauget vil forsøge at finansiere materialer til forbedring af gydefaciliteterne igennem Fødevareerhverv pulje til grus. Kommunen oplyser at iltningen fortsætter, anlægget fungerer effektivt. Hvad angår spærringen ved Non Mølle søger man at få realiseret en åbning i 2017. Ved Rindsholm forhandler man med de nye ejere, som er Musholm Dambrug, om at skabe passage i forbindelse med virksomhedens ønsker om modernisering. Kommunen afventer deres planer for fremtidens indretning. Spærringerne ved Most Most Mølle og Dollerup Mølle er medtaget i den kommende vandplan med mulighed for at søge penge til realisering. Begge lokaliteter er indstillet af vandrådet til at komme med.
Ny hjemmeside
Vi har det forløbne år arbejdet på at få ny hjemmeside op at stå. Med hjælp fra Jens Martin Larsen, medlem af bådelauget, er vi nu så langt at vi i forbindelse med næste udsending til vore medlemmer kan oplyse søgeordet til siden.

Udsættelse af åleyngel
Med hensyn til vandplejen er der som tidligere år udsat 30.000 st. åleyngel i søen.

Gydebanker
Optælling af gydebanker, vi ser at antallet i år er tæt på sidste års lave tal, sammenlagt for Dollerup Bæk og Mostgård Bæk er antallet i på 60 gydebanker mod 66 sidste år. Jeg har ikke p.t. tallet for Gelbækken, men sidst jeg gik igennem den for ca. 2mdr. siden var der 0 banker.
Kassererarbejde
Angående arbejdet med at finde en afløser for Kaj på kassererposten kan jeg oplyse at bestyrelsesmedlem Niels Buus har indvilget i at gå ind og hjælpe Kaj med bl.a. registrering af medlemmer-udsendelser af girokort m.m. Vi kan så håbe at det måske udvikler sig til en mere permanent kassererarbejde.
Sang-fortælle aften
Endelig vil jeg godt reklamere for de sang/historiefortællings aftener som på foranledning af Niels Buus er startet op i Humlehuset. Det er planen at disse aftener afholdes første onsdag i måneden i Humlehuset og næste aften er i morgen kl. 19-21. Jeg deltog selv i den første aften her i februar og kan kun anbefale at møde op til ren råhygge med sang og snak og måske en medbragt kage.

Til allersidst vil jeg takke alle de som gør en indsats for at holde lauget kørende.
En særlig tak skal lyde til de å-mænd fra Viborg Fiskeriforening der på Erik Jønnssons foranledning trådte til
med hjælp til vandløbsvedligeholdelseni vinter.

Bemærkning til beretningen:
Jens Aage og Erik Jønsson kunne tilføje, at det havde været et positivt møde med Viborg Kommune om vandpleje.
Erik Jønsson og Søren Bak fremviste en flot præsentation af vandløbspleje i Hald Sø, Rindsholm mm. Præsentationen er vedhæftet.
Ad 4. Regnskab
Kassereren, Kaj Vestergaard, havde meldt afbud. Formanden delte regnskabet rundt – de fremmødte læste hver især regnskabet. Vagn havde spørgsmål til den faldende medlemsindtægt. Det skyldtes dels færre medlemmer og dels, at kassereren havde udmeldt de medlemmer, der ikke har betalt kontingent.
Ad 5. Indkomne forslag
Erik og Søren havde fremsendt et forslag, der foreslog, at HSB tager kontakt til Viborg Fiskeriforening, når der mangles mandskab til naturpleje. Formanden støttede forslaget, som blev enstemmigt vedtaget. Erik tager kontakt, så der kan arrangeres et møde med fiskeriforeningen.
C:\Users\Inge\Documents\HSB referater\Forslag HSB 28-02-2017.jpeg
Ad 6. Kontingentfastsættelse
Kontingentet er uændret.
Ad 7. Valg af formand
Egon Nielsen modtog genvalg.
Ad 8. Valg af 1 bestyrelsesmedlem
Niels Buus blev genvalgt.
Ad 9. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter
Kjeld F. Pedersen blev genvalgt. Thomas Haagensen blev valgt, som ny suppleant.
Ad 10. Valg af revisor
Preben Albin Petersen blev genvalgt.
Ad 11. Valg af revisorsuppleant
Per Madsen blev genvalgt.
Ad 12. Eventuelt
En liste blev delt rundt, hvor de fremmødte kunne afkrydse, om man ønskede at hjælpe til ved naturplejen. Formanden sørger for kontakten.
Jens Aage kunne fortælle, at der nu er åbnet op for at kunne begrænse skarven. Der havde været et møde med Skov- og Naturstyrelsen, hvor der var blevet orienteret om, at vilkårene for bekæmpelse af skarven var lempet. Kort sagt: Skarven skal væk fra Hald Sø. Kolonien skal ned på 10 – 20 par. I løbet af et par uger – fra dd. – er der møde med Aqua, Skov- og Naturstyrelsen, Viborg Kommune, HSB m. fl. om, hvordan opgaven skal gribes an. Jens Aage mente, at Sø-ørreden ville skulle fredes et par år, så bestanden kunne komme på et fornuftigt niveau igen.
Der var en livlig debat om, hvordan HSB kunne blive mere synlig for nuværende og nye medlemmer.
Formanden sluttede generalforsamlingen med at takke for god ro og orden.

Referat 04-03-2017